Det er vigtigt din bil får en undervognsbehandling med rustbeskyttelse af høj kvalitet med jævne mellemrum. Ellers er den ikke tilstrækkeligt beskyttet mod rustangreb. Noget der er særligt vigtigt, når vi bor i Danmark – her byder vinteren nemlig på masser af fugt og vejsalt, som er med til at gøre forholdene gunstige for rust.

Her får du 3 gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge det værksted, der skal undervognsbehandle din bil.

Vælg kvalitet fremfor pris

Pris og kvalitet hænger generelt sammen – og det er også tilfældet med undervognsbehandlinger. Hvis rustbeskyttelsen skal være tilstrækkelig, er det nødvendigt af afmontere dele af bilen samt behandle alle hulrum. Det kan man kun, hvis man bruger den nødvendige tid på det.

Det betyder også, at der bruges mandskabstimer på det fra værkstedets side og derfor bliver prisen tilsvarende højere, jo mere tid, der er brugt på bilen. Omvendt kan man sige, at jo billigere undervognsbehandling, jo mindre tid er der således som regel også brugt. Det kan som regel ses på resultatet.

Der findes forskellige mærkningsordninger, der fortæller noget om kvaliteten af behandlingen. Teknologisk Institut foretager eksempelvis uanmeldte testkontroller, hvor de undersøger de behandlede biler for fejl og mangler. Vil du sikre dig en undervognsbehandling af høj kvalitet, kan du derfor se dig om efter et værksted med såkaldt 0-fejl-mærkning.

Vær særligt opmærksom ved minibiler

De små billige minibiler er ofte ikke tilstrækkelige beskyttede mod rust fra fabrikkens side. Igen handler det om pris. Hvis den samlede nyanskaffelsespris skal være lav, er prisen for fremstillingen derfor også nødt til at være det. Det betyder, at der på nogle områder må spares – og et af de steder, der ofte bliver dét, er på undervognsbehandlingen.

FDM har testet flere mindre bilmodeller, bl.a. Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo. Alle havde mangelfuld eller utilstrækkelig rustbeskyttelse på leveringstidspunktet.

Du kan læse mere her.

Pas på med deals

Dette råd læner sig lidt op ad det første.

Det er ofte muligt at få en deal på et af de populære dealsites, hvormed man kan spare mange penge på en undervognsbehandling. FDM fraråder dog at benytte sig af tilbuddene efter mange henvendelser fra utilfredse bilejere. Forklaringen skal findes i, at en undervognsbehandling skal være grundig for at virke. Nøjagtigt som allerede nævnt.

For at den kan være det, skal bilen – udover at en vis afmontering er nødvendig – sprøjtes efter et modelspecifikt sprøjteskema. Det tager nemlig højde for alle hulrum samt dele, der ikke må komme i kontakt med rustbeskyttelsesmidlet. De meget billige undervognsbehandlinger har dog vist sig sjældent at følge disse anbefalinger Det betyder i værste fald, at der kan opstå skader på bilen.

Du kan læse mere om anbefalingerne og advarslen fra FDM her.